https://mobirise.com/

1.3 Визначення конфлікту 

Мета. Поглибити уявлення учнів про конфлікт, допомогти зрозуміти його природу, сформувати позитивне бачення, показати, що конфлікт сам по собі може бути конструктивним процесом, якщо керується належним чином, довести неефективність насильства як довгострокового рішення та оцінити альтернативи.

Форма та методи: лекція, «мозковий штурм», обговорення. 

Матеріали: аркуші паперу для груп та класна дошка. 

Орієнтовний час: 45 хвилин

Вступна частина.

Учитель починає урок з короткого вступу.

Слово «конфлікт» походить від латинського "confliktus" – зіткнення. У багатьох випадках під конфліктом розуміють взаємодію між людьми, в основі якої лежать різного роду реальні або ілюзорні, об'єктивні чи суб'єктивні, усвідомлені чи неусвідомлені протиріччя зі спробами їх вирішення. Конфлікт є боротьба, в якій дії однієї сторони зустрічають протидії іншої. Це – суперечки, гострі розбіжності, зіткнення інтересів.

Основна частина.  

1. Учні на прохання вчителя згадують конфліктні ситуації зі свого повсякденного життя і обговорюють їх, керуючись визначенням конфлікту. Наведені приклади коротко записуються на дошці.

Учитель наголошує, що за своїми функціями конфлікти бувають конструктивними та деструктивними. 

Конструктивний конфлікт виникає, коли опоненти не виходять за рамки етичних норм, ділових відносин і розумних аргументів.
Деструктивний конфлікт виникає у випадках, коли одна зі сторін жорстко наполягає на своїй позиції і не бажає враховувати інтереси іншої сторони, коли один з опонентів удається до морального засуджених методів боротьби, прагне психологічно придушити партнера.
2. Учитель пропонує спрогнозувати два варіанти розвитку деяких конфліктів, наведених учнями. Якщо учні відразу не можуть це зробити, учитель пояснює поняття на прикладі. 
Братові та сестрі одночасно потрібно скористатися домашнім комп'ютером. Хлопцю необхідно підготуватися до шкільної олімпіаді з математики, а старшій сестрі – закінчити роботу над курсовою роботою з біології. Обоє дуже поспішають, так як й олімпіада, і залік призначені на завтра.
Деструктивний розвиток. Ніхто не хоче поступитися. Брат відключив комп'ютер від мережі і сховав електричні дроти. Брат і сестра посварилися, перестали розмовляти один з одним. Атмосфера в родині загострилася: батько став на бік дочки, а мати – сина. Дівчина не встигла здати реферат вчасно, а хлопець не посів на олімпіаді призового місця. У результаті сімейні відносини виявилися підірваними, і ні брат, ані сестра не досягнули бажаної мети (ситуація «програш-програш»). 
Конструктивний розвиток. Брат і сестра пробують спокійно з'ясувати, для чого потрібен комп'ютер кожному з них. Виявляється, що сестра повинна працювати над текстом реферату, а брат - переглянути типові завдання олімпіади в Інтернеті. Прийшли до спільного рішення: спочатку роздрукувати текст реферату, щоб сестра могла над ним попрацювати, а брат за цей час встиг переглянути необхідні йому матеріали в Інтернеті. Таким чином, проблема була вирішена, сторони дійшли згоди і кожен досяг бажаного результату (ситуація «виграш-виграш»).
3. Учитель ділить клас на групи по 4-5 осіб у кожній та надає по аркушеві паперу. Групи мають 5 хвилин, щоб записати якомога більше слів про те, як вони бачать конфлікт, що з ним роботи і що з кожним із слів асоціюється.
Після цього всі повертаються на свої місця. Учитель креслить вертикальну лінію посередині дошки та просить учнів виголосити написані ними слова, не пояснюючи, чому записує негативні слова у лівій частині дошки, позитивні або нейтральні – у правій.   
Коли вся дошка заповнена, учитель звертається до класу із запитанням: що ці дві категорії означають? Після того, як діти висловилися, учитель пояснює: конфлікт може викликати багато як негативних наслідків, так і позитивних, які виходять із цього ж конфлікту.

Запитання:

- Чи вважають учні, що конфлікт як розбіжність у поглядах – це сама по собі погана річ?

Що станеться, якщо ніхто ніколи не буде конфліктувати?

Нам потрібен узагалі конфлікт чи ні? 

Висновок: конфлікт є неминучим станом людини.

Заключна частина

Взаємовідносини, в яких відсутні конфлікти, приречені на згасання. Конфлікти породжують відповідальність, рішучість і небайдужість. Будучи розпізнаними і зрозумілими, вони можуть стимулювати оновлення і поліпшення відносин між людьми, допомагають усвідомити і вирішити проблеми.

Конфлікт по своїй суті не є негативним явищем. Завдяки йому можуть відбутися позитивні зміни і перетворення, якщо він вирішується ненасильницькими і конструктивними засобами. Конфлікт є фактом життя і реальністю для всіх нас. Те, як ми вирішуємо конфлікт, віддзеркалює наше розуміння миру і справедливості. Наша мета полягає не в ліквідації конфлікту, а в набутті навичок того, як діяти, коли конфлікт трапляється. 

Учитель може запропонувати додаткову активність. Клас вибирає тільки 5 слів з усіх запропонованих, які описують слово «конфлікт». Але ці 5 слів мають бути узгодженим рішенням між групами після дискусії про те, які слова є найбільш доречними. Слід поквапити групи. Коли клас знаходить остаточне рішення, вчитель записує його на дошці. Ідея полягає в тому, щоб ця дискусія стала сама по собі невеликим конфліктом між різними сторонами. 


За матеріалами St Ethelburga’s Centre for Reconciliation and Peace. Youth refusing violence.